دانلود پادکست (فایل صوتی) رایگان زیست شناسی کنکور دانلود رایگان

چگونه آزمون خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت_آزمون
  مشاوره کنکور, مقالات   زمان مطالعه دقیقه  02 / 08 / 1397

چگونه آزمون خود را مدیریت کنیم؟

بسیاری از شما با مدیریت آزمون آشنایی دارید اما مدیریت قبل از آزمون برای بسیاری از داوطلبان کنکور و حتی مشاورین غیر حرفه ای کنکور عبارت ناآشنایی است! که سعی می شود در این مقاله به آن پرداخته شود.

مدیریت آزمون

همانطور که هر داوطلبی برای مطالعه خود برنامه از قبل تعیین شده ای دارد، باید برای جلسه آزمون خود نیز برنامه از قبل تعیین شده ای داشته باشید. به عبارت دیگر آزمون خود را قبل از آزمون مدیریت کرده باشد، یعنی شما قبل از آزمون باید:

۱- مشخص کنید دقیقا از چه درسی شروع می‌کنید و با کدام درس تمام می‌کنید، درسی که در آن بسیار مسلط هستید درس اول و نهایتا درسی که در آن ضعیفتر هستید درس آخری است که شما جواب می‌دهید.

۲-مشخص کنید در هر درس چند سوال هست که نمیتوانید جواب دهید، آن سوالات از کدام مباحث هستند، و نهایتا چه تعداد می شوند، همه چیز را مشخص کنید، حتی بدترین حالت ممکن را، البته مطمئن باشید بدترین حالت ممکن بوجود نمی آید!

۳- زمان مناسب برای پاسخ دادن به هر درس چقدر است و به طور مثال اگر آزمون ساعت ۹ صبح شروع میشود، می‌بایست در ساعت ۹:۳۰، ۱۰ ،۱۰:۳۰و…  در حال پاسخگویی به سوالات چه درسی باشید و حدودا کدام تست؟

۴-اگر درسی بیش از حد متعارف سخت بود و یا سوالات از قسمت‌هایی که شما به هر دلیلی کمتر مطالعه کرده اید مطرح شدند با چه تدبیری به حل تستها بپردازید؟

برای این مشکل توصیه من این است: سراسیمه نشوید، به خود بگویید وقتی برای من سخت است، برای بقیه هم سخت است، من از قبل سخت بودن این درس را پیش بینی کرده بودم و میدانم باید با حفظ آرامش و بدون استرس و عجله  سوالات متوسط و آسانتر این درس را جواب دهم، اگر به این سوالات به درستی جواب دهم با توجه به سختی سوالات میتوانم تراز مناسبی را کسب کنم.

۵- اگر در آزمون هر وضعیت غیر طبیعی اتفاق بیافتد نباید شوکه شوید، مثلا اگر هرسال تعداد سوالات درس A از رشته شما ۲۵ سوال بوده است اما در این آزمون به ۵۰ سوال رسیده است،  در این موقع نباید فکر کنید که قرار است همه چیز دست به دست هم بدهد تا شما نتوانید موفق شوید! بلکه با حفظ آرامش سعی در زمانبندی مناسب آزمون کرده و سپس به سوالات جواب دهید، همچنین اگر در درسی مانند زبان محوریت و نوع سوالات تغییر کرد مثلا چند سوال مکالمه، یا مترادف و یا سوال با هر تیپ متفاوت از سالهای قبل در دفترچه وجود داشت، ابتدا سوالات درک مطلب و لغت که تسلط بهتری بر آنها دارید را پاسخ دهید و نهایتا با به کار گیری استراتژی مناسب به حل تستهای جدید بروید، توجه داشته باشید که در چنین مواقعی هیچ کس وضعیت روحی مناسبی ندارد و هر کس بتواند روحیه خود را حفظ کند، موفق تر از بقیه خواهد بود.

۶-در آخرین گام برنامه ریزی قبل از آزمون خود توصیه میشود پیش بینی هر وضعیت محیطی نامناسبی را داشته باشید، گرمی یا سردی محیط آزمون، نامناسب بودن صندلی، سر و صدای مراقبین و دیگر داوطلبین، و…

لازم به ذکر است یادگیری نحوه مدیریت قبل از آزمون، از طرفی باعث کاهش بی دقتی های آزمون، کاهش استرس، کاهش تعداد تست های غلط،افزایش سرعت تست زنی در سر جلسه آزمون شده و از طرف دیگر باعث مدیریت انرژی و هوش هیجانی شما می‌باشد.

پیشنهاد می شود این برنامه ریزی را از این آزمون آزمایشی تمرین کنید و در هر بار میزان افزایش تراز خود را به ما گزارش دهید.

در آخر توصیه میکنم حتما به کانال آپارات ما هم سر بزنید و با دیدن کلیپ‌های آموزشی و مشاوره‌ای، سطح تحصیلی خود را ارتقا دهید و همچنین برای چگونگی نحوهی نحلیل آزمون آزمایشی خود توصیه میکنم به لینک زیر مراجعه کنید:

تحلیل آزمون آزمایشی

نویسنده: مهندس عباس امینی، مشاور ارشد نکته زیست

برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های مشاوره‌ای ما به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور 

 

    روح اله ابوالحسنی

    همیشه آرزو داشتم بعد از کنکور، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

    درباره این مطلب نظر دهید !

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پرفروش‌ترین محصولات

    محصولاتی که بهترین بازخورد را داشته‌اند

    پیشنهاد ‌‌ امروز

    اگر می‌خواهید زیست کنکور را فراموش نکنید، استفاده از فلش کارت‌های زیست با جعبه لایتنر، بهترین و سریع‌ترین راه حل ممکن است.

    مشاهده