۷ راهکار دسترسی به انگیزه درس خواندن

7 راهکار دسترسی به انگیزه درس خواندن

یکی از مشکلاتی که در حین درس خوhندن در بین خیلی از کنکوری ها دیده می‌شود کم شدن انگیزه و داشتن حالتی مثل افسردگی بعد از مدتی درس خواندن می‌باشد. دلیل اینکه چرا این حالت اتفاق می افتد و چکار کنیم که این مشکلات رو به حداقل برسانیم تا روی تلاشهایمان تاثیری نگذارد، ما  7 راهکار دسترسی به انگیزه درس خواندن را باهم بررسی می کنیم.

 تعیین هدف

اولین عاملی که در درس خواندن، تعیین هدف هست، قبل از شروع هرکاری دلیل خود را از درس خواندن پیدا کنید که اصلا چرا باید درس بخوانید و چرا کنکور دهید؟ سپس باید هدفتان را پیدا کنید، اینکه با توجه به علت درس خواندن چه دانشگاه و چه رشته ای هدفتان هست و برای خودتان ترسیم کنید که دقیقا یک سال بعد میخواهید کجا باشید؟

خیال پردازی ممنوع

اما یک نکته وجود دارد ؛ متاسفانه خیلی از بچه ها شروع می‌کنند ساعت ها تنهایی یا با دوستانشون خیال پردازی کردن و همین بهشون حس خوب و رضایتی میده که باعث میشه از تلاش کردن دست بکشند و حس کنند که به اون هدف رسیدن و نزدیکند!!! درصورتی که این فقط یک حس خوب بخاطر فکر و خیاله. پس بعد ازین که هدفتون رو یک بار تجسم کردید باید تلاش و تلاش کنید.

به خود اعتماد داشته باشید.

به خودتان اعتماد کنید و شروع کنید، از داشتن هدف های بزرگ و واقع بینانه نترسید. برای بدست آوردن هر هدفی نیاز به برنامه ریزی و عمل کردن به اون هست. هدف هاتون رو مشخص کنید، برنامه ریزی کنید حتی از دیگران کمک بگیرید که در بلند مدت و کوتاه مدت چه کاری قراره انجام بدید که به هدفتون برسید، سخت کوش باشید و بهانه تراشی نکنید و در پیش بردن برنامه هاتون ثبات قدم داشته باشید و اون هارو پشت گوش نیندازید. و منتظر نباشید که کسی از راه برسد و به شما حال خوب برای شروع  و تلاش دهد.

مشاهده
چگونه تعداد غلط های خود را در جلسه کنکور کاهش دهیم؟

انتظار نداشته باشید که همیشه خوب باشید، شما ممکن است گاهی پر از انرژی باشید و گاهی نه، ممکنه روزی حالتون خیلی خوب باشه و روزی نه، این مهمه که بدانیم قرار نیست هر روز عالی باشیم پس اگر روزی خوب نبودیم قرار نیست کار و تلاش رو بخاطرش تعطیل کنیم و باید سعی کنیم تمرکز خود را بدست بیاوریم و تلاش خود را ادامه بدیم.  اگر بیشتر اوقات حال خوبی ندارید و فکر می‌کنید ناامید و بی انگیزه هستید علت رو پیدا کنید و آن را رفع کنید.

اگر هدف خود را فراموش کرده اید،  آن را یاد آوری کنید؛  مثلا می‌توانید به سایت دانشگاه مورد علاقتون مراجعه کنید و یا یک مقاله یا خبر جدید راجع به رشته مورد علاقه تان بخوانید.

دوری از فضای مجازی

اگر دائم در فضای مجازی هستید و دائم خواندن خبر های بد ، شما رو ناامید میکند آنها را کنار بگذارید. سعی کنید این یک سال را زیاد در فضای مجازی نباشید. اگر مدام گوشی روچک می‌کنید آن را جایی قرار دهید که موقع درس خواندن به آن دسترسی نداشته باشید. یا اینکه در روز فقط یک ساعت مشخص رو برای گوشی تعیین کنید و در بقیه ساعت ها از گوشی استفاده نکنید.

ممکن است خیلی از افراد در طول روز ساعت ها فقط درس بخوانند ولی این کار باعث خسته شدن و یکنواخت شدن برنامه ها خواهد شد. به همین خاطر سعی کنید در طول روز 20تا 30 دقیقه ورزش کنید. لازم نیست حتما باشگاه ورزشی برید . میتوانید دو تا 15 دقیقه بین استراحت های درسی چند حرکت ورزشی که در خانه میتوان انجام داد را انجام دهید و بعد از مدتی تاثیرش را روی بهتر شدن حال خود می‌بینید.

مشاهده
google keep یک اپلیکیشن کاربردی برای کنکوری‌ها

تغذیه مناسب

یکی از عوامل مهم بی انگیزه شدن و داشتن حالتی مثل افسردگی و خستگی بیش از حد که خیلی هم شایع هست بین کنکوری ها معمولا کمبود یک سری از ویتامین ها و آهن و امگا3 در بدن هست. به همین خاطر در طول روز سعی کنید آب زیاد بنوشید، از سبزیجات سبز مثل اسفناج،بروکلی ،کرفس و همچنین گوجه فرنگی، قارچ، لوبیا و میوه هایی مثل پرتغال و سیب و خرما استفاده کنید. از تخم مرغ و تخمه آفتاب گردان و گردو که امگا3 دارن استفاده کنید  و همچنین شکلات تلخ. که همگی برای جلوگیری از افسردگی و همچنین تقویت حافظه بسیار مفید هستند. حتی اگر این حالت بیشتر از حد معمول بود حتما به دکتر مراجعه کنید تا باتجویز دکتر از مکمل های غذایی استفاده کنید.

خواب مناسب

ساعت خواب و استراحت را مشخص کنید. شب ها سعی کنید قبل از 12 به رختخواب بروید و 12تا 2 شب که زمان ریکاوری مغز هست رو استراحت کنید. خواب کافی و منظم داشته باشید. وظهر ها بیشتر از نیم ساعت نخوابید.

مکان مطالعه

مکان مطالعه باید جای مشخصی باشه و هیچ وقت توی رختخواب درس نخوانید. بهتر است برای تمرکز بیشتر و تنوع  از کتابخانه ها استفاده کنید.

ر آخر توصیه میکنم حتما به کانال آپارات ما هم سر بزنید و با دیدن کلیپ‌های آموزشی و مشاوره‌ای، سطح تحصیلی خود را ارتقا دهید و همچنین برای افزایش بازدهی مطالعه خود به لیک زیر مراجعه کنید:

10 روش افزایش بازدهی مطالعه

نویسنده: مهندس عباس امینی، مشاور ارشد نکته زیست

مشاهده
۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در دوران مطالعه کنکور

برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های مشاوره‌ای ما به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

روح اله ابوالحسنی

همیشه آرزو داشتم بعد از کنکورم، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات