۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در دوران مطالعه کنکور
۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در دوران مطالعه کنکور
2 امتیاز 5 ستاره (100%)

۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در دوران مطالعه کنکور
2 امتیاز 5 ستاره (100%)

۲۰ نکته کاربردی برای رفع خواب آلودگی در دوران مطالعه کنکور

یکی از مشکلات جدی که اکثر دانش آموزان باهاش روبه رو هستند خواب آلودگی می باشد که دراینجا به طور مختصر به ۲۰ نکته که باعث رفع این مشکل می‌شود اشاره می‌کنیم:

خوابیدن یک فرایند طبیعی است که در فاصله های زمانی خاص رخ می دهد و خواب بهترین راه برای استراحت بدن است .اما مهم است که واقعیت هایی مانند کجا بخوابیم، چه مدت بخوابیم و چه وقت بخوابیم را در نظر بگیریم.

دلیل علمی خواب آلودگی

بیشتر مردم هنگام خواندن یک مطلب، یک حالت راحت دارند که از فعالیت بدنی جلوگیری می کند. این عامل باعث می شود که اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شود و بدن خسته شود .اسیدلاکتیک، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند. با توجه به کاهش اکسیژن خون، مغز خسته می شود و ما هنگام مطالعه، احساس خواب آلودگی می کنیم.

راهکارهای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

1- برنامه ریزی داشته باشید.مقابله با خواب

براى خود برنامه‏اى شبانه روزى تنظیم کنید و کارهایتان را اعم از: مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و… -در زمان معیّن و طبق برنامه انجام دهید.

۲–  تعیین مکان مطالعه مناسبمقابله با خواب

در مکان خیلی گرم درس نخوانید به خصوص هم‌اکنون که زمستان است و بسیاری در گرم کردن اتاق زیاده‌روی می‌کنند. دمای مناسب اتاق حداکثر ۲۴ یا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بیش از این دما و گرمای ناشی از آن هر چند در زمستان برای بسیاری لذت‌بخش است می‌تواند کاهش یادگیری و حتی خواب‌آلودگی را به همراه داشته باشد.

مشاهده
خبر جدید در مورد کنکور 98
۳ – بهترین حالت بدن برای مطالعهمقابله با خواب

سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.هیچ‌گاه درازکشیده و به اصطلاح خوابیده، درس نخوانید؛ چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند هنگام مطالعه از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد. بهترین حالت، نشستن است، به ویژه نشستن روی صندلی و پشت میز مطالعه توصیه می‌شود.

۴ – از پراکنده خوانى اجتناب کنید.مقابله با خواب

مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.

۵- آب بنوشید.مقابله با خواب

 

نوشیدن آب می‌تواند باعث رفع خواب‌آلودگی شود به خصوص وقتی خودتان برای نوشیدن آب از جا برخیزید، تحرک داشته باشید. در بین ساعت مطالعه‌ی مفید خود تقریباً هر یک ساعت و نیم یا دو ساعت یک استراحت کوتاه لازم و مفید است. از یک جا نشستن مداوم و حبس کردن خود در اتاق و البته تنبلی بپرهیزید.

۶- هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.
۷- خواب شب رعایت شود.مقابله با خواب

شب‏ها حداقل شش ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، یک ساعت استراحت کنید.

۸- گاهی اوقات با صدای بلند درس بخوانید.مقابله با خواب

این کار دو فایده دارد؛ علاوه بر این‌که باعث می‌شود هنگام مطالعه کم‌تر دچار خواب‌آلودگی شوید سبب می‌شود که تمرکز شما هنگام مطالعه بالا رود.

۹-در خوردن زیاده‌روی نکنید.مقابله با خواب

حتی در خوردن مواد غذایی مناسب و مغذی پرخوری سبب تمرکز زیاد نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و کاهش تمرکز شود.

مشاهده
چگونه درس بخوانیم تا فراموش نکنیم؟
۱۰- بعد از غذا خوردن، بلافاصله مطالعه نکنید.
۱۱- خوردن میوه برای بیدار نگه داشتن‌تان فوق العاده است.مقابله با خواب
۱۲- وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، موضوع های جالب را بخوانید.
۱۳- تغذیهمقابله با خواب

هنگام امتحانات، از مواد قندى و مغذى (مانند خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و…) و یا حداقل چند دانه کشمش و یابیسکویت بخورید.

۱۴ – اگر ممکن است یک دوش آب ولرم مایل به سرد بگیرید. این کار انرژی مغز شما را بالا می برد.مقابله با خواب
۱۵- نفس بکشید.مقابله با خواب

تا جایی که می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید . تمرین تنفس به اکسیژن گیری بدن‌تان کمک کرده و خواب آلودگی را برطرف می‌کند.

۱۶- برای مدتی از آن فضای مطالعه بیرون بروید.مقابله با خواب

نور خورشید به بدن شما یادآوری می‌کند که روز است .پردازش طبیعی بدن برای این است که درطول روز هشیار و در طول شب خواب باشید.

۱۷- قدم بزنید.مقابله با خواب

یک پیاده روی تند و تیز باعث افزایش آدرنالین خون‌تان شده و اندورفین‌هایی را که احساس انرژی و هشیاری را در شما برانگیخته می‌سازد در خون‌تان رها می‌کند. حتی اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید ، چند دقیقه بیرون آمدن از محیط مطالعه هم می‌تواند برای بیدار و هشیار کردن مغزتان عالی باشد.

۱۸ – قبل از خواب تلویزیون نگاه نکنید.مقابله با خواب
۱۹- از نور بیشتری استفاده کنید. مقابله با خواب
۲۰ – بلافاصله بعد از بیداری مطالعه نکنید.مقابله با خواب

در آخر توصیه میکنم حتما به کانال آپارات ما هم سر بزنید و با دیدن کلیپ‌های آموزشی و مشاوره‌ای، سطح تحصیلی خود را ارتقا دهید و همچنین برای افزایش بازدهی مطالعه خود به لیک زیر مراجعه کنید:

مشاهده
نقش خواب صحیح در پیشرفت تحصیلی کنکوری ها

10 روش افزایش بازدهی مطالعه

نویسنده: مهندس عباس امینی، مشاور ارشد نکته زیست

برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های مشاوره‌ای ما به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

روح اله ابوالحسنی

همیشه آرزو داشتم بعد از کنکورم، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

جدیدترین محصولات