دانلود پادکست (فایل صوتی) رایگان زیست شناسی کنکور دانلود رایگان

جمع‌بندی کنکور (مصاحبه با ایلنا)

جمع بندی کنکور
  مشاوره کنکور   زمان مطالعه دقیقه  24 / 01 / 1398

به گزارش ایلنا، روح الله ابوالحسنی متولد ۱۳۷۲ از شهر تهران است. وی دانش‌آموخته رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و به دلیل علاقه به آموزش زیست کنکور، از همان دوران دانشجویی شروع به فعالیت در این زمینه کرد. با ورود به عرصه‌ی آموزش مجازی، مجموعه “نکته زیست” را تاسیس کرد و تا کنون بیش از ۱۰۰ ساعت فیلم آموزشی پرفروش را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است.

ابتدا از اهمیت جمع‌بندی کنکور برایمان بگویید…

متاسفانه اکثر دانش‌آموزان به این موضوع توجه زیادی نمی‌کنند و نتیجه‌ی ماه‌ها یا شایدم سال‌ها تلاششان را به هدر می‌دهند. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیشتر شفاف کنم؛ تصور کنید شما در درس ریاضی تلاش زیادی کرده‌اید و به یک درک بسیار عالی در این درس رسیده‌اید. اگر استاد شما به صورت کاملا ناگهانی از شما امتحان بگیرد، احتمال زیاد نتیجه‌ای متوسط کسب خواهید کرد. ولی اگر یک روز به شما مهلت داده شود و در همان فرصت کم، فقط به مرور و طبقه‌بندی مطالب و حل چند مثال محدود هم بسنده کنید خواهید دید که نتیجه بسیار متفاوت خواهد شد. جمع‌بندی علی رغم نیاز به زمان اندک، نتایج بسیار بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از دانش‌آموزان هنوز موفق به تکمیل یادگیری تمام مطالب نشده‌اند؛ آیا آن‌ها هم باید شروع به جمع‌بندی کنند؟

به نکته‌ی بسیار مهمی اشاره کردید. همه باید جمع‌بندی کنند حتی عزیزانی که موفق به تکمیل تمام مباحث نشده‌اند. زیرا اگر این زمان کوتاه را به فراگیری مطالب جدید اختصاص دهند، درصدشان تفاوت زیادی نخواهد کرد ولی اگر همان مطالبی که قبلا فرا گرفته‌اند را جمع‌بندی کنند درصدشان رشد چشمگیری خواهد داشت. دانش‌آموزان باید جمع‌بندی را همیشه به عنوان یک اصل کلی در ذهن خود داشته باشند و به هیچ وجه از آن چشم‌پوشی نکنند. حتی در آزمون‌های آزمایشی هم توصیه می‌کنم که دو روز پایانی را فقط به مرور و جمع‌بندی اختصاص دهند.

داوطلبتن جمع‌بندی را از چه زمانی شروع کنند؟

برای جمع‌بندی نهایی حدود ۵۰ روز زمان نیاز است. البته اگر با برنامه‌ی آزمون‌های آزمایشی پیش بروید، خود به خود اکثر مشکلات برنامه‌ریزی خواهند شد. در برنامه‌های اصولی ایستگاه‌های جمع‌بندی لحاظ شده است و آزمون‌های منتهی به کنکور نیز جامع می‌باشند.

شما چه روشی را برای جمع‌بندی توصیه می‌کنید؟

از دید من روش جمع‌بندی سه روز یکبار بهینه‌ترین حالت ممکن است. یعنی یک روز صبح با شرایطی مشابه با جلسه کنکور، شروع به پاسخگویی به یکی از کنکورهای سال‌های قبل کنید. طبیعتا تا ظهر آزمون به پایان می‌رسد و ۲ و نیم روز باقیمانده را به رفع اشکال و مرور اختصاص دهید. توجه کنید که شرایط (لباس، صندلی و وسایل) تا جای ممکن شبیه به جلسه‌ی کنکور سراسری باشد.

البته این روش یک توصیه‌ی کلی است و بسته به سطح دانش‌آموز می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلا برای دانش‌آموزان قوی به دلیل تعداد غلط‌های کمتر و سرعت بالاتر مرور، جمع‌بندی ۲ روز یکبار هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

سالی که شما داوطلب کنکور بودید، از چه روشی برای جمع‌بندی استفاده می‌کردید؟

من هم مثل اکثر داوطلبین از روش جمع‌بندی سه روز یکبار استفاده می‌کردم و به نظرم موثرترین روش است. البته در روزهای آخر کمی کسل کننده و تکراری می‌شود ولی به نظرم یکی از تفاوت‌های افراد موفق با عادی این است که حاضرند کارهایی را برای پیشرفتشان انجام ‌دهند که خیلی تمایلی به آن ندارند.

دانش‌آموزان نظام جدید نمی‌توانند از کنکور سال‌های گذشته استفاده کنند. برای آن‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

من به شاگردانم توصیه می‌کنم از سوالات آزمون‌های آزمایشی معتبر مانند سنجش و … استفاده کنند. البته این نکته را عرض کنم که از سوالات سال‌های قبل می‌توان در دوران جمع‌بندی استفاده کرد ولی نه به عنوان کنکور آزمایشیِ جمع‌بندی ۳ روز یکبار، بلکه برای یادگیری نکات و کلیشه‌های مورد علاقه‌ی طراح.

تخصص اصلی شما تدریس زیست کنکور است. برای جمع‌بندی زیست چه توصیه‌ای دارید؟

این درس مهمترین درس کنکور تجربی است و برای پاسخگویی به آن نیاز به سطح بالایی از تسلط دارید. نکته‌ی بسیار مهمی که باید تاکید کنم این است که از جزوات خلاصه و دست‌نوشته‌های خودتان به هیچ وجه برای مرور استفاده نکنید و تمام تمرکز خود را روی متن کتاب درسی بگذارید. آن را به دفعات بالا مرور کنید و وسواس به خرج ندهید. در هر جمع‌بندی، یک بار کل کتاب‌های درسی هر سه پایه را مرور کنید. به طور کلی یک کنکوری حرفه‌ای از ابتدای تابستان تا روز کنکور باید حدود ۳۰ الی ۴۰ بار کتاب درسی را مرور کرده باشد. شاید این عدد برایتان کمی عجیب و دور از ذهن باشد ولی با چند بار مرور، سرعت شما به حدی افزایش می‌یابد که دورهای آخر برایتان شبیه به ورق زدن روزنامه می‌شود!

index1

در آخر می‌توانید یک نکته‌ی کلیدی برای پیشرفت داوطلبین در این برهه‌ی حساس بگویید؟

یک اصل بسیار مهم که اکثر دانش‌آموزان آن را ندیده می‌گیرند، همسان‌سازی سطوح دروس مختلف است. در ترازبندی کنکور، اگر درصدهای شما واریانس زیادی داشته باشد، رتبه‌ی شما بسیار افت خواهد کرد؛ یعنی اگر شما ریاضی را ۱۰ درصد و فیزیک را ۹۰ درصد پاسخ دهید، تراز شما کمتر از حالتی است که این دو درس را ۵۰ درصد پاسخ داده باشید. نکته‌ی بعدی این است که پاسخگویی ۵۰ درصد سوالات دو درس، بسیار ساده‌تر از پاسخگویی ۱۰ درصد یک درس و ۹۰ درصد درس دیگر است، زیرا از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد رسیدن بسیار ساده‌تر از ارتقای درصد ۵۰ به ۹۰ است.

بسیاری از دانش‌آموزان روی نقاط قوت خود متمرکز می‌شوند و به اصلاح نقاط ضعف خود نمی‌پردازند و همین موضوع سبب ایجاد شکاف‌های بزرگ در کارنامه‌ی آن‌ها می‌شود. فرمول‌بندی تراز به گونه‌ایست که هرچه درصدهای شما هم‌سطح‌تر باشد، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

سخن آخر…

متاسفانه در روزهای پایانی مانده به کنکور، بسیاری از موسسات از استرس حاکم بر عزیزان کنکوری سو استفاده می‌کنند و با تبلیغات فریب‌آمیز و احساسی، قول موفقیت‌های بزرگ را در مدت بسیار کوتاه می‌دهند. از همه داوطلبین خواهش می‌کنم که بر احساسات خود غلبه کنند و با آرامش و عقلانیت در مسیر درست حرکت کنند.

مثلا قول افزایش ناگهانی درصد زیست در ۳ روز همایش، عقلانی به نظر نمی‌رسد چون استاد هر چه قدر هم تدریسش عالی باشد، بخش مهمی از پاسخگویی این درس به تمرین و ممارست دانش‌آموز بستگی دارد. متاسفانه بسیاری از عزیزان داوطلبین در روزهای پایانی از فرط ناامیدی به هر دری می‌زنند که ناشی از بینش غلط تحصیلی است.

از دید من مشکل بسیاری از دانش‌آموزان عدم بینش صحیح است و در آینده سعی دارم در کنار تدریس زیست کنکور در این زمینه فعالیت کنم زیرا حس می‌کنم این موضوع بسیار ریشه‌ای‌تر و مهم‌تر است. به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم برای کسب بینش صحیح و پرهیز از آزمون و خطا، به سایت نکته زیست مراجعه و مقالات آموزشی ما را حتما مطالعه کنند.

منبع: سایت ایلنا

    روح اله ابوالحسنی

    همیشه آرزو داشتم بعد از کنکور، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

    درباره این مطلب نظر دهید !

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پرفروش‌ترین محصولات

    محصولاتی که بهترین بازخورد را داشته‌اند

    پیشنهاد ‌‌ امروز

    اگر می‌خواهید حفظیات شیمی کنکور را فراموش نکنید، استفاده از فلش کارت‌های شیمی با جعبه لایتنر، بهترین و سریع‌ترین راه حل ممکن است.

    مشاهده