دانلود پادکست (فایل صوتی) رایگان زیست شناسی کنکور دانلود رایگان

تحلیل زیست کنکور ۹۹ از نگاه روح اله ابوالحسنی (مصاحبه با باشگاه خبرنگاران)

بررسی زیست 99 از نگاه روح اله ابوالحسنی
  مطالب زیست کنکور   زمان مطالعه 5 دقیقه  16 / 08 / 1399

دست‌یابی به رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی، هر سال سخت‌تر از سال قبل می‌شود تا جایی که این موضوع تبدیل به یک دغدغه بسیار مهم برای داوطلبان و حتی والدین آن‌ها شده است. در بین تمام دروس کنکور تجربی، زیست بالاترین ضریب را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل همین اهمیت، برای قبولی در رشته‌های تراز اول، باید به درصد بالایی از سوالات آن پاسخ داد.

بهترین مدرس زیست کنکور روح الله ابوالحسنی
روح اله ابوالحسنی

روح الله ابوالحسنی متولد ۱۳۷۲ از شهر تهران است. وی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و به دلیل علاقه به آموزش زیست کنکور، از همان دوران دانشجویی شروع به فعالیت در این زمینه کرد. با ورود به عرصه آموزش مجازی، مجموعه “نکته زیست” را تاسیس کرد و تا کنون بیش از ۲۰۰ ساعت فیلم آموزشی پرفروش را در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

از نظر سختی سوالات، زیست کنکور ۹۹ چگونه بود؟

متاسفانه زیست امسال، هم سخت و هم در بعضی موارد، مبهم بود! در زیست کنکور ۹۸، سطح سوالات معقول بود و همه از این روند خوشحال بودیم ولی متاسفانه زیست ۹۹ یک عقب‌گرد ناگهانی به همان دوران سیاه و مبهم گذشته بود. امیدوارم که سازمان سنجش این روند را در کنکور ۱۴۰۰ اصلاح کند، هر چند طبق تجربه‌ای که در نظام قدیم داشتم، خیلی خوش‌بین نیستم!

آیا برای پاسخ به سوالات، زمان کافی در نظر گرفته شده بود؟

مطلقاً نه! زمان قانونی پاسخگویی به ۵۰ سوال زیست، فقط ۳۶ دقیقه است؛ یعنی هر سوال فقط ۴۲ ثانیه. در صورتی که سوالات امسال به قدری پیچیده و طولانی طرح شده بودند که تجزیه و تحلیل آن نیاز به زمان خیلی بیشتری داشت.

راه حل شما برای جبران کمبود وقت چیست؟

به نظرم برای حل این مشکل ۳ راه حل وجود دارد:

  • داوطلبانی که هدفشان فقط قبولی در رشته‌های زیرگروه یک، مانند پزشکی، دندانپزشکی و …… است از پاسخ دادن به سوالات زمین‌شناسی به طور کامل صرف‌نظر کنند و تمام زمان آن (۲۰ دقیقه) را به زیست اختصاص دهند (در زیر گروه یک، ضریب زمین‌شناسی صفر است).
  • استفاده از تکنیک ضربدر منها و زمان نقصانی، کمک بسیار بزرگی به مدیریت زمان داوطلبان می‌کند؛ در دور اول بهتر است از سوالات چندموردی صرف‌نظر کنند و با زدن علامت ضربدر در کنارشان، آن‌ها را به دور دوم پاسخگویی موکول کنند. در دوره رایگان “یک قدم تا پزشکی” راجع به این موضوع مفصل توضیح داده‌ام. برای دسترسی به این دوره کافی است نام آن را در گوگل سرچ کنید.
  • تسلط پایین به حفظیات زیست، سرعت پاسخگویی را کُند و درصد خطا را افزایش می‌دهد، به همین دلیل استفاده از فلش کارت زیست و جعبه لایتنر برای افزایش تسلط و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت را به همه کنکوری‌ها توصیه می‌کنم. روش لایتنر، یک روش استاندارد و جهانی است که با کم‌ترین تلاش می‌توانید مطالب را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید. راجع به نحوه کار با این جعبه، در وبسایتم مطالب زیادی را قرار داده‌ام.

با توجه به این سطح سوالات، چه کتاب کمک‌آموزشی را توصیه می‌کنید؟

به نظرم کتاب میکرو طبقه‌بندی گاج انتخاب مناسبی است.

بودجه‌بندی سوالات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا حد زیادی قابل پیش‌بینی و منصفانه بود. البته سهم زیست دوازدهم خصوصاً فصل‌های آخر کاهش پیدا کرده بود که موضوع مهمی نیست.

وضعیت سوالات ترکیبی چگونه بود؟

همه ساله شاهد طراحی سوال ترکیبی جالبی هستیم که حتی برخی از آن‌ها مربوط به پنج فصل مختلف می‌شوند. ولی زیست امسال نسبت به سال گذشته ترکیبی‌تر طرح شده بود!

برای پاسخ به سوالات ترکیبی، چه راهکاری را توصیه می‌کنید؟

راهکاری من برای پاسخ این سوالات، بسیار ساده است! فقط کافی است دو مورد را رعایت کنید:

  1. ابتدا هر مبحث را سر جای خودش خوب یاد بگیرید و با استفاده از تکرار اصولی (لایتنر)، به آن تسلط کامل پیدا کنید. باز هم تاکید می‌کنم که استفاده از جعبه لایتنر را بسیار جدی بگیرید.
  2. با تست زدن و شرکت مستمر در آزمون، مهارت ترکیبی فکر کردن را تمرین کنید.

متاسفانه بسیاری از داوطلبان به جای اینکه ترکیبی فکر کنند، سعی می‌کنند که با مطالعه جزوات ترکیبی حجیم، ترکیبی حفظ کنند. برخلاف تصور عموم، این کار نتیجه‌ای جز هدر رفتن وقت و هزینه ندارد!

آیا نقش تکنیک‌های تست‌زنی در زیست ۹۹ مانند گذشته پررنگ بود؟

بله، حتی پررنگ‌تر از گذشته! با توجه به کمبود وقت شدید در کنکور ۹۹، تکنیک‌های تست‌زنی می‌توانست یک برگ برنده عالی برای داوطلبان باشد. به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم با مراجعه به کانال آپارات من (آپارات روح‌اله ابوالحسنی) تکنیک‌های تست‌زنی را یاد گرفته و تمرین کنند.

و سخن آخر…

زیست ۹۹ بسیار سخت بود به همین دلیل داوطلبان باید قوی‌تر از گذشته عمل کنند؛ هم مسلط تر و هم تکنیکی‌تر که راجع به آن تا حد ممکن صحبت کردم. این سختی زیاد شاید فرصت خوبی برای غربال کردن دانش‌آموزان عالی از خوب باشد. امیدوارم که شاگردانم در زمره عالی‌ها قرار بگیرند نه خوب‌ها…

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

    روح اله ابوالحسنی

    همیشه آرزو داشتم بعد از کنکور، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

    درباره این مطلب نظر دهید !

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پرفروش‌ترین محصولات

    محصولاتی که بهترین بازخورد را داشته‌اند

    پیشنهاد ‌‌ امروز

    اگر می‌خواهید حفظیات شیمی کنکور را فراموش نکنید، استفاده از فلش کارت‌های شیمی با جعبه لایتنر، بهترین و سریع‌ترین راه حل ممکن است.

    مشاهده