دانلود پادکست (فایل صوتی) رایگان زیست شناسی کنکور دانلود رایگان

چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟
  مشاوره کنکور, مطالب زیست کنکور   زمان مطالعه 7 دقیقه  21 / 03 / 1399

5

یکی از آرزوهای هر کنکوری، فراموش نکردن زیست شناسی است! مطمئنم شما هم مثل من بارها برایتان پیش آمده است که سر جلسه آزمون فقط به دلیل فراموشی یک نکته، یک تست زیست را از دست داده‌اید. مطالب زیست کنکور حجم بالایی دارد و از طرفی همه قسمت‌های کتاب، دارای نکات ریزی است که باید جز به جز آن را به ذهنتان بسپارید. اما سوال اصلی این است که:
چگونه زیست را بخوانم که در ذهنم بماند و آن را فراموش نکنم؟

برای حفظ کردن زیست باید از حافظه بلندمدت خود کمک بگیرید. یعنی بعد از اینکه مطالب را به حافظه کوتاه‌مدت منتقل کردیم، حالا باید به فکر راهی باشیم تا آن را به حافظه بلندمدت خود منتقل کرده تا آن را حفظ کنیم. اما چگونه؟

در ادامه به شما اصولی را خواهم گفت که اگر رعایت کنید، دیگر زیست را فراموش نخواهید کرد! ابتدا این کلیپ را تا انتها تماشا کنید و یا فایل صوتی (پادکست) آن را گوش دهید:

 

۱- درک صحیح مفاهیم زیست

همه ما می‌دانیم که اگر یک مطلب را بدون درک صحیح، طوطی‌وار حفظ کنیم، خیلی زود از ذهنمان پاک می‌شود. پس سعی کنید در گام اول، زیست را کامل بفهمید. تدریس یک استاد قوی و یا استفاده از فیلم‌های مفهومی ما در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۲- تصویرسازی فرایندهای زیستی

اگر فرایندهای زیستی را مانند یک فیلم یا یک عکس تجسم کنید، ماندگاری آن در ذهنتان بسیار بیشتر خواهد شد؛ مثلا مراحل رونویسی و ترجمه را در خاطرتان مرحله به مرحله تصویرسازی کنید یا از انیمیشن های آموزشی استفاده کنید.

۳- کدگذاری

کدگذاری برخی قسمت‌ها باعث می‌شود که بسیاری از حفظیات زیست را به سادگی فراموش نکنیم:

مثلاً انسولین، س دارد پس موقع سیری ترشح می‌شود و گلوکاگون گ دارد پس موقع گرسنگی ترشح می‌شود. 😉

توجه کنید که کدگذاری باید حفظ مطلب را ساده‌تر کند نه پیچیده‌تر! عده‌ای از عزیزان کدهایی تدریس می‌کنند که حفظ کردن کد، سخت‌تر از به خاطر سپردن خود مطلب است!!!

۴- تکرار زیاد

بدهی است هر مطلبی را که زیاد تکرار کنیم به حافظه بلندمدت ما منتقل می‌شود. اما سوال مهم این است که چگونه این تکرار اصولی باشد؟ یعنی چگونه با کمترین تعداد دفعات تکرار، مطالب را به حافظه بلند‌مدت خود منتقل کنیم؟

حدود ۵۰ سال پیش دانشمندی به نام سباستین لایتنر، جعبه لایتنر را ابداع کرد که به وسیله این جعبه می‌توانیم مطالب را با کمترین تلاش به حافظه بلندمدت منتقل کنیم. البته بعد از ابداع آن، این روش بارها مورد اصلاح قرار گرفت تا جایی که اکنون یک روش بسیار معتبر و جهانی برای فراموش نکردن مطالب حفظی در دروس مختلف مانند زبان انگلیسی، زیست و … است.

جعبه لایتنر یکی از نقاط عطف کنکور من بود و ترازم را تقریباً ۵۰۰ عدد افزایش داد! استفاده از این روش را به همه کنکوری‌ها توصیه می‌کنم.

اگه علاقه‌مند به یادگیری کار با این جعبه جادویی هستید، به لینک زیر مراجعه کنید:

نحوه کار با جعبه لایتنر

نحوه کار با جعبه لایتنر به هیچ وجه سخت نیست. تنها مسئله‌ مهم نوشتن فیش یا همان فلش‌کارت‌های جعبه لایتنر است که هم کمی زمان‌بر است و هم نوشتن آن در درس زیست، اصول خاص خودش را دارد.

به همین خاطر ما فلش کارت‌های زیست‌ کنکور را برایتان آماده کرده‌ایم تا هم اصولی و استاندارد باشند و هم در وقت شما صرفه‌جویی شود. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

فلش کارت زیست کنکور

زیست بخوانیم ولی فراموش نکنیم
۴ اصل مهم برای فراموش نکردن زیست

پس برای فراموش نکردن زیست، ۴ اصل را باید رعایت کرد:

  • درک صحیح
  • تصویرسازی
  • کدگذاری
  • تکرار اصولی با لایتنر

برای تماشای کلیپ‌های مشاوره‌ای بیشتر می‌توانید به یوتیوب ما نیز مراجعه کنید:


امیدوارم که پاسخ سوال “چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟” را دریافت کرده باشید و از این به بعد با روش‌های گفته شده، زیست را به حافظه بلندمدت ذهنتان منتقل کنید. اگر سوال و یا تجربه‌ای در زمینه حفظ کردن زیست دارید، زیر همین پست نظرتان را بنویسید.

    مسیر فراموش نکردن زیست کنکوربرای به ذهن سپردن زیست، مسیر زیر را طی کنید:

    روح اله ابوالحسنی

    همیشه آرزو داشتم بعد از کنکور، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

    درباره این مطلب نظر دهید !

    میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 نظر در “چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

    1. مبینا یاوری می گوید :

      واقعا این روش عالیه. تو آموزش زبان هم زیاد ازش استفاده میشه عجیبه که تو زیست کسی ازش استفاده نمیکرده .ممنون بابت روشای خوبتون .

      • روح اله ابوالحسنی می گوید :

        ممنون از لطف شما. بله لایتنر یک روش بین المللی و استاندارده و برای هر مطلب حفظی ای کاربردیه. موفق باشید.

    2. پینگ بک: زیست کنکور | درج بک لینک دائمی رایگان- پست مهمان رایگان

    پرفروش‌ترین محصولات

    محصولاتی که بهترین بازخورد را داشته‌اند

    پیشنهاد ‌‌ امروز

    در این کتاب 90 صفحه‌ای به شما روش‌هایی را آموزش خواهم داد که بدون افزایش ساعت مطالعه، به رتبه و تراز بهتری برسید! اگر به دنبال قبولی پزشکی هستید، حتماً این کتاب را مطالعه کنید...

    مشاهده