مدیریت زمان در مطالعه کنکوری
به این مطلب امتیاز دهید

به این مطلب امتیاز دهید

مدیریت زمان در مطالعه کنکوری

ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻬﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺻﻞ 20-80 ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺯ 20 درصد ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ 80 درصد ﮐﺎﺭﻫﺎﻳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ کنید. ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ مقاله ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﮐﻨﻴﻢ.

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ:

1-ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻓﻮﺭﻱ: ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ.

۲- ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻏﻴﺮﻓﻮﺭﻱ: ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ افراد ﻣﻮﻓﻖ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ می‌کنند ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻻ  افراد ناموفق ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﻖ می اندازند.

۳- ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻓﻮﺭﻱ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻣﻬﻢ: ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ می‌شود.

۴- ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﮐﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭ ﻏﻴﺮﺿﺮﻭﺭﻱ: ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻓﻮﺭﻱ (ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ سرگرمی وﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ) ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺳﺮﮔﺮﻡ می کنند.

ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺯﻣﺎﻥ در مطالعه کنکوری ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﻴﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻏﻴﺮﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ:

  • ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﻬﻢ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮﮐﻨﻴﺪ.
  • ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺑﻨﺪﻱ ﮐﻨﻴﺪ.
  • مزاحمان ﻭﻗﺖ ﺭﺍ بشناسید.
  • راه های ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭﻗﺖ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ.

مزاحمان ﻭﻗﺖ:

  • ﺻﺤﺒﺘ‌ﻬﺎﻱ ﮐﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ
  • ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﺎﺧﻮﺍﻧﺪﻩ
  • ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮐﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭ ﻏﻴﺮﺿﺮﻭﺭﻱ
  • ﺭﻭ ﺵﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ
  • ﺗﻠﻔﻨﻲ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﻏﻴﺮﺿﺮﻭﺭﻱ
  • ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ ﮐﺎﺭﻱ
  • ﺳﺴﺘﻲ ﻭ بی ارادگی ﺩﺭ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ
  • ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﮐﺎﺭﻱ
  • ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ در نه ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ خواسته های ﻧﺎﺑﺠﺎ
  • ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ
  • ﻋﺎﺩﺕ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﮐﺮﺩﻥ
  • ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺖ
مدیریت زمان در مطالعه کنکوری

مدیریت زمان در مطالعه کنکوری

راه های ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭﻗﺖ:

  • ﺯﻧﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻭﻗﺖ ﻣﺮﺩﻩ (ﻣﺜﻞ ﺯﻣﺎ ﻥﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ می‌گذرد ﻭ…)
  • ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ
  •  ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺍﺏ
  • ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺭﻭﻱ ﻭﻗﺖ ﺗﻔﺮﻳﺢ
  • ﻧﻪ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ درخواست های ﻏﻴﺮﻣﻬﻢ
  • ﻋﻘﺐ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﻣﻬﻢ
مشاهده
اضطراب امتحان و مقابله با آن

 ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ

ﺍﻣﻮر ﺩﺭﺳﻲ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﺑﻄﻮﺭﻱ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻋﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ. ﻫﻴﭻ ﮐﺎﺭﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻲ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺩﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ.

ﻓﻮﺍﻳﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ

ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻥ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﮐﻤﮏ میﮐﻨﺪ. ﺯﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ میﮐﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺒﺬﻭﻝ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﮐﻤﮏ میﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﻱ میﮐﻨﺪ. ﻓﺮﺩ ﻣﯽ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣﺪﺕ ﻭ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪﺕ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﻫﺪ ﻭ هیچ ﻳﮏ ﺭﺍ ﻓﺪﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﮑﻨﺪ.

ﺍﺯ ﺍﺗﻼﻑ ﻭﻗﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ میﮐﻨﺪ.

ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻭﻗﺖ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ،ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻔﻴﺪﺗﺮﻱ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺗﻼﻑ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻭﻗﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻧﺰﺩﻳﮑﻲ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ و کنکور ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺷﺎﻳﺎﻥ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻭﻗﺖ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ.

ﺍﺯ ﺍﺗﻼﻑ ﺍﻧﺮﮊﻱ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ میﮐﻨﺪ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺻﻮﻝ ﺻﺤﻴﺢ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ ﺍﻧﺮﮊﻱ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺫﻫﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﻧﺪﻫﺪ.ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﻔﻴﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻋﻤﺪﺗﺎ مورد ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ،  ﻓﺮﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻥ ﺫﻫﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﮑﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺗﻼﻑ ﺁﻥ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﮐﻨﺪ.

مشاهده
چگونه تعداد غلط های خود را در جلسه کنکور کاهش دهیم؟

ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻧﮑﺎﺕ ﺯﻳﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻴﺪ.

  • ﻓﻀﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﻢ. ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﯼ ﮐﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮐﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ.
  • ﺑﻪ ﻧﻮﺭ، ﻫﻮﺍ، ﺟﺎﯼ ﻧﺸﺴﺘﻦ، ﺷﮑﻞ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﺭﺳﺖ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺎ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻴﺪ.
  • ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﯽ ﻧﺸﺎﻃﯽ، ﺧﺴﺘﮕﯽ– ﻏﺮﻭﺏ ﺁﻓﺘﺎﺏ- ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻳﺎ ﺳﻴﺮﯼ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﮑﻨﻴﺪ.
  • ﺑﺮﺍﯼ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﻣﺪﺍﺩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ.
  • ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻴﺪ ﻧﻪ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻠﻤﻪ.
  • ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﻳﺴﯽ ﻭ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﻴﺪ.

ﺍﻧﻮﺍﻉ روش‌های ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ

ﺭﻭﺵ ﭘﺲ ﺧﺘﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ مهم ترین ﻭ معروف ترین روش‌های ﺑﻬﺴﺎﺯﯼ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺍﺳﺖ.

1- ﻣﺮحله ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺍﻧﯽ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻳﺎ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻳﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﻭ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻋﻨﻮﺍﻥ فصل‌ها ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻄﺤﯽ ﻓﺼﻞ ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ، بخش های ﺍﺻﻠﯽ ﻭ ﻓﺮﻋﯽ ﻭ ﺧﻼﺻﻪ فصل‌ها می‌باشد. ﻫﺪﻑ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻳﮏ ﺩﻳﺪ ﮐﻠﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ بخش های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ می‌باشد.

2- ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻥ

ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ ﺍﺻﻠﯽ ، ﺑﻪ ﻃﺮﺡ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻓﮑﺮ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﺳﻬﻮﻟﺖ در ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ میﮔﺮﺩﺩ.

3- ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮐﺘﺎﺏ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ، ﮐﻪ ﻫﺪﻑ ﻓﻬﻤﻴﺪﻥ ﮐﻠﻴﺎﺕ ﻭ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻭ ﻧﻴﺰ پاسخ گو ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻻﺕ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ میﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ می‌توان ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﻳﯽ ﻣﺜﻞ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ، ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﻭ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﻳﺴﯽ ﺑﻬﺮﻩ ﺟﺴﺖ.

4- ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻔﮑﺮ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ، ﺳﺎﺧﺘﻦ سوال ها ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻴﻦ دانسته های ﺧﻮﺩ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻄﻠﺐ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻴﺪ.

مشاهده
شرکت در آزمون‌های آزمایشی چقدر مفید است؟

5- ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﮔﻔﺘﻨﯽ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻻﺗﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺩ ﻃﺮﺡ ﮐﺮﺩﻩ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﺪ.

6- ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﮐﺮﺩﻥ

ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ، ﮐﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻧﻴﺰ میﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻫﺮ ﻓﺼﻞ ﺍﻧﺠﺎﻡ میﮔﻴﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺍﺻﻠﯽ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﻳﺎ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻬﺎﯼ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ پاسخﮔﻮیی ﺑﻪ سوﺍﻻﺕ ﻭ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺼﻞ ﺍﺳﺖ: ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ میﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﺪ.

ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی

درست درس خواندن یا مطالعه بهینه در مطالعه کنکوری، ﯾﻌﻨﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺎﻣﻞ اززﻣﺎن ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮای درک و ﻓﻬﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ

  • اﮔﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺎﻋﺎت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ،اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ ازاﯾﻦ ﺳﺎﻋﺎت ﻣﻬﻤﺘﺮاﺳﺖ.
  • داﻧﺶآﻣﻮزیﮐﻪ می خواهد جدی باشد، ﺑﺎﯾﺪﻫﺮﭼﻪ ﺳﺮﯾﻊﺗﺮﺧﻮد را درﻓﻀﺎی درس ﺧﻮاﻧﺪن ﯾﺎ ﮐﻨﮑﻮر ﻗﺮاردﻫﺪ و از ﻣﺸﻐﻠﻪﻫﺎی ذﻫﻨﯽ ﺣﺎﺷﯿﻪای و ﻏﯿﺮﺿﺮوری اﺟﺘﻨﺎب ﮐﻨﺪ .

آپارات ما          aparat.com/dr.abolhasani

 کانال تلگرام:       https://t.me/nokte_zist

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

روح اله ابوالحسنی

همیشه آرزو داشتم بعد از کنکورم، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید