برنامه ریزی و دقیق خوانی در مطالعه کنکوری
برنامه ریزی و دقیق خوانی در مطالعه کنکوری
به این مطلب امتیاز دهید

برنامه ریزی و دقیق خوانی در مطالعه کنکوری
به این مطلب امتیاز دهید

 برنامه ریزی و ﺩﻗﻴﻖ ﺧﻮﺍﻧﯽ در مطالعه کنکوری

ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ روش ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ ﺩﺭﮎ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺼﻮﺭﺗﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﻈﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺷﻮﺩ. ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﻨﻮﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﮐﻪ میﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺩﻗﻴﻖ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ:

ﺗﮑﻨﻴﮏ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ

ﺑﻪ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ، ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﻣﺘﻦ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ، ﺑﻄﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﻄﺎﻟﺐ، ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ خلاصه ﻫﺎ، ﻫﻤﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﮐﻨﺪ. ﻳﮏ ﺭﻭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ خلاصه ها ﻧﻴﺰ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺷﻮﺩ.

ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ

ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭﺳﺖ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﻨﻴﺪ:

ﻳﻌﻨﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺭﺳﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻃﻮﺭﯼ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ کتابﻫﺎ، ﻫﺪﻓﯽ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮐﻨﻴﺪ .

  • ﺩﺭﺳﻬﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻃﻮﺭﯼ برنامه ریزی ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎﯼ ﺁﺳﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﻧﻪ ﮐﺘﺎﺑ‌ﻬﺎﯼ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ.
  • ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻳﮏ ﮐﺘﺎﺏ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﺯ قسمت های ﺁﺳﺎﻥ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ بخشﻫﺎﯼ مشکل‌تر ﺁﻥ ﺑﺮﻭﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﺎ ﻣﺮﻭﺭ قسمت های ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻗﺒﻠﯽ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﻨﻴﺪ. قسمت های ﺁﺳﺎﻥ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﻋﻼﻗﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ. ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺩﺭﺳﯽ ﺧﻮﺩ ، موضوع های ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻳﮑﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﮑﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ.
  • ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﭼﻨﺪ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺭﻭﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻴﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ زمان های ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ .
  • ﺣﺘﯽ ﺍﻟﻤﻘﺪﻭﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﻭﻗﺖ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺯﻣﺎن ﻫﺎﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ مدتﻫﺎﯼ ﻳﮏ ﺳﺎﻋﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﻨﻴﺪ. ﺗﺼﻮﺭ ﻧﮑﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻳﮏ ﮐﺘﺎﺏ بیشتر ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﻋﮑﺲ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻮﺽ ﮔﺮﺩﺩ، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ .
  • ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﻫﻔﺘﻪ ، ﺷﺶ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﻫﺮ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺭﻭﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ، ﺷﺶ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ . ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺶ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ ، ﻳﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻴﺪ .
  • ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺗﺪﺭﻳﺠﯽ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ، ﻳﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭﻭﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ شب های ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﻮﮐﻮﻝ ﻧﮑﻨﻴﺪ . ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﺪﺭﻳﺠﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
برنامه ریزی کنکوری

برنامه ریزی کنکوری

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻈﻢ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻳﺪ . ﻋﺪﻡ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﺗﻼﻑ ﻭﻗﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ . ﻧﮑﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﺫﮐﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ اینﺍﺳﺖ ﮐﻪ، ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺳﺖ.

 ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺩﺭﺳﯽ

ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﺩﺭﺳﯽ، ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺭﻭﺣﯽ ، ﺟﺴﻤﯽ ، ﻣﺤﻴﻄﯽ ، ﺯﻣﺎﻧﯽ ،ﻋﻼﻗﻪ ، ﻫﺪﻑ، ﻧﻘﺎﻁ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻗﻮﺕ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﮐﻨﺪ.

ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.

ﻳﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﺠﻴﻢ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻓﺮﺩ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﯽ ﺷﺎﻥ، ﻏﺎﻟﺒﺎ با شکست موجه ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﺗﺎﻫﺘﺮ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺷﺨﺺ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ. ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﯼ ﮐﺴﺐ می‌کند. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎﺕ ﻣﻮﻓﻖ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺴﺰﺍﻳﯽ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ.

ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺸﺨﺺ

ﻭﻗﺘﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ نوشتهﺍﻳﺪ.ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﺯﻣﺎﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﻨﻴﺪ.ﺍﮔﺮ ﻧﻈﻢ ﺧﺎﺻﯽ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺮﺳﻴﺪ. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﻈﻢ ﻭ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻏﺎﻟﺒﺎ با شکست ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﻧﻈﻢ ﻭ ﺗﺮﺗﻴﺐ

ﺍﺳﺎﺱ ﻫﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﻢ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ (ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻈﻢ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﻬﻢ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ).

ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﻈﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻧﻈﻢ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺷﺪ ، ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺑﻬﺘﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﺩ . ﺍﮔﺮ ﺍﺗﺎﻕ ﻭ ﻣﻴﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺎﻣﻨﻈﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻮﺍﺱ ﭘﺮﺗﯽ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻝ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ . ﻫﺮ ﺟﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﺑﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﻳﺎﺑﯽ ﮐﻨﻴﺪ .

ﺣﻔﻆ ﺁﺭﺍﻣﺶ

ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺿﻤﻴﺮ ﻧﺎﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﭘﻮﻳﺎ ﻭ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭﺳﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻗﻄﻌﺎ بهتر می‌توانید بیاموزید. ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮﻳﺪ، ﺩﺭ سخت ترین ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﺣﺘﯽ ﮐﻮﺗﺎﻫﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻀﻄﺮﺏ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻴﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﯼ ﮐﺎﻣﻞ، ﺗﺎﺛﻴﺮﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ. ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﻪ ﺣﻔﻆ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﯼ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ، ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺑﯽ ﺧﻴﺎﻟﯽ ﻭ ﺑﯽ ﺣﺎﻟﯽ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻭﺿﻌﻴﺘﯽ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺍﺳﺖ. ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﮐﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﮎ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺪﯼ ﺑﻪ ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺩﺭ ﻓﺮﺩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻔﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎﯼ ﻭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﻧﮑﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ، ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺗﻔﮑﺮﺍﺕ ﻣﻨﻔﯽ ﺷﻤﺎﺳﺖ. ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﻨﻔﯽ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺍﺯ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻧﻤﺮﻩ ﮐﻢ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﻴﺪ، ﻋﻮﺍﻗﺐ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺸﺪﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﻳﺪ . ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺼﻮﺭﺍﺕ ﻣﻨﻔﯽ ، ﻣﻮﺟﺐ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ می گردند ﻭ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺳﺪﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﺭﺍﻳﯽ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺧﻮﺩ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ

(ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ ﻓﺮﺍﻧﮑﻠﻴﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺲ ﻭﻗﺖ ﺭﺍ ﺗﻠﻒ ﻧﮑﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ).

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﻭ ﻫﺪﺭ ﻧﺪﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ﭼﺮﺍ ﮐﻪ زمان از دست رفته را نمی‌توان بازیافت.  زمان ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﮐﺮﺩ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻓﺮﻭﺧﺖ ﻭ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ 24 ﺳﺎﻋﺖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻗﺮﺽ ﮔﺮﻓﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ قرار نگیرد از دست میرود، در حالیکه یک سرمایه مالی این چنین نیست. اگر منصف باشیم با کمی دقت  تامل درمی یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست، بلکه در نحوه استفاده از آن است.

  ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭﺳﺘﯽ

ﻋﻘﻞ ﺳﺎﻟﻢ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ. ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺴﺰﺍ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ

ﺗﻐﺬﻳﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻭ ﺳﺮ ﻭﻗﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ساعت هایﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻈﻢ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﺎﻫﺎﺭ ﻭ ﺷﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﻣﻌﻴﻦ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ.ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬﺍﻳﯽ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﻈﻤﯽ ﺧﺎﺹ ﺑﺪﻫﻴﺪ.

ﺗﻨﻔﺲ ﺻﺤﻴﺢ

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ مهمترین ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﺗﻨﻔﺲ ﺍﺳﺖ.ﺗﻨﻔﺲ ﻋﻤﻴﻖ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻔﺲ ﺍﮐﺴﻴﮋﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ شش‌های ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺳﺎﻧﻴﻢ.

 ﻭﺭﺯﺵ

ﻭﺭﺯﺵ ﮐﻠﻴﺪ ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺍﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ورزش‌های ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺭﻭﯼ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻭﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻮﻡ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺭﻭﯼ ﺍﺯ ﻭﺭﺯﺵ ﻫﺎﯼ ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﺐ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻓﮑﺮ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻳﻮﮔﺎ ﺍﺳﺖ. ﻳﻮﮔﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻧﻴﺮﻭ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻫﻨﺪﯼ ﻳﻌﻨﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻓﮑﺮ ﻭ ﺣﻮﺍﺱ . ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎﺕ ﻳﻮﮔﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸﻴﺪ .

ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻣﻐﺰﯼ

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺧﺴﺘﻪ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﮑﻨﻴﺪ. برای ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﺧﺼﻮﺻﺎ مطالعه باید ﺳﺮﺣﺎﻝ باشید ﺗﺎ ﺩﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮﺩﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ باشید. شما می‌توانید از ﺭﻭﺵﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﺪ، ﺍﻣﺎ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻬﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺗﻨﻔﺲ ﻋﻤﻴﻖ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻳﮏ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﮏ ﻭ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺧﻴﻠﯽ ﺧﺴﺘﻪ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ.

ﺧﻮﺍﺏ ﮐﺎﻓﯽ

ﺧﻮﺍﺏ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ یک ﺧﻮﺍﺏ ۸-۶ ﺳﺎﻋﺘﻪ داشته باشید. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻃﻮﺭﯼ برنامه های ﺩﺭﺳﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ شب ها ﺣﺪﺍﻗﻞ ۶ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺨﻮﺍﺑﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﻐﺰ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﮐﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﻮﺍﺏ ﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﻳﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﻇﻬﺮﻫﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﺎﻫﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭﮎ ﻣﻄﻠﺐ

ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪﺕ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ، ﻣﻌﻨﯽ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ درک ﮐﻨﻴﺪ، ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﻳﺪ . ﻧﮑﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ در درک ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺴﺰﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ، ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ

ﺗﺸﻮﻳﻖ، ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻭﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺷﺮﻃﯽ ﺷﺪﻥ

ﺷﺮﻃﯽ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺍﯼ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﺷﺮﻃﯽ ﺷﺪﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﻳﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺮﻃﯽ ﮐﻨﻴﺪ.

ﺗﺤﺮﮎ ﻣﻐﺰﯼ

ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ کاملا آرام نشست. ﮐﺎﻣﻼ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﮎ ، ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺣﺮﮐﺖ،  ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺪﻧﯽ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻴﺰ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮﺍﺱ ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮی ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ . ﺍﺻﻮﻻ بهترین وضعیت برای مطالعه نشستن ﭘﺸﺖ ﻣﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ . ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﮎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﻴﻘﻪ ، ﻳﮏ ﺑﺎﺭ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﮔﺮﺩﺵ ﺧﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻐﺰ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻳﺪ . ﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﺳﺎﺩﻩ ﺳﺮﻭ ﺑﺪﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺭﮐﻮﺩﯼ ﻭ ﺭﺧﻮﺕ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺎﻻﺗﺮﯼ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.

ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ

ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﺎﺷﺪ.(ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎﮐﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺯ ﻋﮑﺲ، ﭘﻮﺳﺘﺮ ﻭ ﺍﺷﻴﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻮﺍﺱ ﭘﺮﺗﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ  ﺧﺎﻟﯽ ﺑﺎﺷﺪ). ﻧﻮﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﺑﺎﻳﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﺭﻭﺯ ﺍﺳﺖ. ﻧﻮﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺍﺗﺎﻕ ﭘﺨﺶ ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﭼﺮﺍﻍ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ . ﻧﻮﺭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﺗﺎﻕ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺗﻬﻮﻳﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﭼﺸﻢ ﺗﺎ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺣﺪﻭﺩ ۰۴-۰۳ ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﻴﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ

 ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ

ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﭼﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﻧﮑﺘﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﮐﻨﻴﺪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﭼﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﻴﻢ ﺳﺎﻋﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ۵ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ، ﺭﻭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ برای مطالعه کردن است. زیرا اولا ﺷﻤﺎ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ می‌کنید. و ثانیا با ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﮐﻮﺗﺎﻩ، ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻐﺰ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ گیرید ﺗﺎ ﺑﻪ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.

ﺭﻭﺵ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺭﻭﺱ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻧﻲ

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﯽ، ﺩﺭﮎ ﻋﻤﻴﻖ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﺩﺭﻭﺱ ﺣﻔﻈﯽ،ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻫﺮ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﮐﻪ می خوانید، ﺧﻮﺏ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎﯼ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ.

  • ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﭼﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺩﺍﺭﻡ؟
  • ﭼﻪ ﭼﻴﺰﯼ می‌خواهم ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﻡ؟ ﺑﺎ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ مفهومی می‌توانیم ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﻳﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺁ ﻥﻫﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻳﻢ. ﺭﻭﺵ ﺯﻳﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﮐﻤﮏ می‌کند ﺗﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﻳﺪ. ﺷﺮﻁ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻭ ﻣﺮﻭﺭ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ1: ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ، تیتر ها و ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ

ﺑﺎ ﻳﮏ ﻧﮕﺎﻩ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻣﺘﻦ، ﺩﺭﮎ ﮐﻠﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﻴﺪ ﻭﺩﺭﻳﺎﺑﻴﺪ ﮐﻪ:

1-ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺍﺳﺖ؟

۲- ﺗﻴﺘﺮﻫﺎﯼ ﻣﻬﻢ ﮐﺪﺍﻡ  ﻫﺎﻫﺴﺘﻨﺪ؟

۳- ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﺳﺖ؟…

ﻣﺮﺣﻠﻪ2: ﺗﻴﺘﺮ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﺭﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺎﺷﻴﺪ.

ﺗﻴﺘﺮﻫﺎﯼ ﻣﺘﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﯽ ﺑﻪ پاسخ آنها، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺷﻮﻳﺪ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ3: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﻣﻮﺷﮑﺎﻓﺎﻧﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﻣﺎ ﺧﻴﻠﯽ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﺑﺎ ﺟﺰﻳﻴﺎﺕ ﮐﺎﻣﻞ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ می‌شوید ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺩﺭﺱ ﭼﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ می‌دهد(از هیچ مطلبی نخوانده رد نشوید.)

ﻣﺮﺣﻠﻪ4: ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎ، ﺟﺪﺍﻭﻝ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻝ

ﺍﮔﺮﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺩﺭﺱ، ﺍﺯ ﻧﻘﺸﻪ، ﺟﺪﻭﻝ ﻳﺎ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ آنها را ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺭﺳﯽ ﺑﻴﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺫﻫﻨﺘﺎﻥ ﺑﺴﭙﺎﺭﻳﺪ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ5 : ﺁﻳﺎ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺗﺠﺴﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻳﺎ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺳﺎﺯﯼ ﺫﻫﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟

ﺍﮔﺮ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺗﺠﺴﻢ ﻭ ﺗﺼﻮﻳﺮﺳﺎﺯﯼ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﻭ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩﻫﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ  ﻫﺎ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﺗﺠﺴﻢ ﮐﻨﻴﺪ ﻳﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ. ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺑﻂ ﺩﻫﻴﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﺭﺱﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﻳﺎ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﻠﺐ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﻫﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﺳﭙﺮﺩﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ6 : ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﻧﮑﺎﺕ ﻣﻬﻢ،ﮐﻠﻴﺪﯼ ﻭ ﺗﻬﻴﻪ ﺧﻼﺻﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ

ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺧﻼﺻﻪ ﺍﯼ ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﻳﺴﯽ ﺧﻮﺩ ﻧﮑﺎﺕ ﺍﺻﻠﯽ ﻭ ﻓﺮﻋﯽ ﻣﺘﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮑﺘﻪ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﮐﻨﻴﺪ. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺧﻼﺻﻪها ﻣﺨﺘﺼﺮ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺷﮑﻞ ﻭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ.

 ﻣﺮﺣﻠﻪ۷: ﻳﮏ ﺑﺎﺭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﻥ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺳﻮﺍﻝ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ آنها ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ.

ﺍﺯ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻫﺎﯼ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ ﮐﺘﺐ ﮐﻤﮏ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﺪ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ۸: ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﻳﺪ ﺗﺼﻮﺭ ﮐﻨﻴﺪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺩﺭﺱ ﺑﺪﻫﻴﺪ.

ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺱ ﺭﺍ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﯽ ﺩﻫﻴﺪ، ﻣﯽ ﻓﻬﻤﻴﺪ ﭼﻪ ﻗﺪﺭ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﺩﺭﮐﺪﺍﻡ قسمت ها ﺿﻌﻒ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺧﻮﺏ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻴﺪ.

 ﻣﺮﺣﻠﻪ9: ﻣﺮﻭﺭ خلاصه ها و ﻧﮑﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ

ﺷﺮﻁ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ، ﻣﺮﻭﺭ آنها ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺍﺳﺖ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﻭﺭﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻳﮏ ﺭﻭﺯ، ﻳﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﻭ ﻳﮏ ﻣﺎﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺳﺖ.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، روح اله ابوالحسنی

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

روح اله ابوالحسنی

همیشه آرزو داشتم بعد از کنکورم، رازهای موفقیتم را با دیگران به اشتراک بگذارم، آن آرزو اکنون «نکته زیست» نام دارد...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 0

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید